Emdrup Kirkes solcelletag - en solrig fremtid med bæredygtig energi

Omkring 2010 stod Emdrup Kirke over for en vigtig beslutning: udskiftning af det gamle skifertag. Men i stedet for blot at erstatte det med noget lignende, valgte kirken en sti mod en mere bæredygtig fremtid ved at integrere et avanceret solcelleanlæg.

I 2013 blev det gamle skifertag erstattet af nyt spansk naturskifer af høj kvalitet, og her kom det innovative skridt: Menighedsrådet og arkitekten ønskede at indføre energifangst ved hjælp af solceller uden at kompromittere den imponerende arkitektur. Valget faldt på Komproment's solcelleløsninger til naturskifer - en smart løsning, hvor solcellerne matches med skiferens dimensioner og monteres i samme plan. Resultatet? Solcellerne fungerer ikke kun som et effektivt tag, men de producerer også elektricitet.

Med en imponerende kapacitet på 11 KWp dækker solcelleanlægget en betydelig del af kirkens samlede elforbrug. På solrige dage sender Emdrup Kirke endda overskydende strøm til el-nettet, hvilket gør den til en aktiv deltager i den grønne energirevolution.

Rytter Arkitekter Maa var ikke kun arkitekter, men også visionære rådgivere, der spillede en nøglerolle i både tagudskiftning og energioptimering. TME Byg udførte med succes det vellykkede arbejde, der bragte denne solrige vision til live.

Emdrup Kirke er opført i 1961 og tegnet arkitekt C.N. Christiansen.